۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

دو نکته در باب خدا و قرآن

درباره خدا و قرآن نکاتی هست که باید آنها را دانست و سپس راجب آنها نظر داد. فکر می کنم اگر این دیدگاه ها را بدانیم، راحت تر می توانیم با مسائل مطرح شده درباره خدا و نیز نکات آمده در قرآن ارتباط برقرار کنیم و به راحتی رد نکینم..

نکته اول اینکه قرآن نازل نشده است تا اصول کلی و متعارفی که عقل انسانی آنها را می تواند بیابد، مطرح کند. اگر قرآن صرفا این مسائل کلی را مطرح کرده و آنها را حاضر و آماده در اختیار ما گذاشته تا آنها را پیاده و عملی کنیم، پس معجزه بودن و اعجاز قرآن در کجا نهفته شده است؟ آیا زمانی که خدا مشرکان را به چالش می خواند و به آنان می گوید که اگر بتوانید بروید قرآنی همچون همین قرآن بیاورید و قطعا نخواهید توانست،آیا صرفا درباره زبان و بیان قرآن است و نه درباره محتوای آن. نمی دانم چرا ما همواره به زبان و بیان و کلا هر چیز غیر از محتوا می چسبیم و دیگر موارد درونی را نادیده می گیریم. هرچند که می پذیریم بخشی از اعجاز قرآن در بیان و زبان آن نهفته است و کتابی نظیر دلایل الاعجاز عبدالقاهر جرجانی بخش عظیم این دلایل را ذکر کرده است.

قرآن کتاب استثناهاست. کتابی است که موارد خاص و استثنائی را مطرح کرده که انسان در یافتن راه حلی برای آنها با مشکل مواجه می شود. برای نمونه، موضوع تساوی حق ارث مرد و زن یا تعدد زوجات موارد استثنائی ای هستند که قرآن نظر خود را درباره آنها بیان کرده است تا این مشکلات حل شود..

نکته دوم مربوط به خداست. بعضی وقتها پیش خود فکر می کنیم حال که خداوند از همه چیز آگاه است، پس برای چه اینهمه ما را می آزماید؟ و اینکه خدا چرا از ما می خواهد واجباتی نظیر نماز، روزه، و ... را ادا کنیم با وجود آنکه می تواند همه را به بهشت یا به جهنم ببرد یا اینکه از سرنوشت و سرانجام همه ما آگاه است. شاید بتوان گفت پاسخ اینجاست که خداوند این آزمونها را مطرح می سازد یا این واجبات را الزام آور می کند تا در فردا روز آخرت بنا به دلیل و مدرک انسانها را به بهشت یا دوزخ بفرستد. در واقع، نمی خواهد انسانها بی هیچ دلیل و علتی راهی بهشت یا دوزخ شوند و اگر انسان از خدا بپرسد چرا مرا به بهشت یا به دوزخ می فرستی، خدا در جواب بگوید "به علت اینکه" ، " به این دلیل که" خوبی کردی یا بدی کردی و الخ ....

زمانی که ما این دو نکته را بدانیم - و این ها "یک نکته از هزاران کاندر حکایت آمد" است - می توانیم راحت تر برخی مسائل را بپذیریم یا با قرآن به صورت آگاهانه تری برخورد کنیم و از آموزه های ارایه شده در آن برنیاشوبیم.

به امید روزگاری خوش


۱ نظر:

آرزو رستم زاد گفت...

و ما همچنان چشم به راه پست جدید شما هستیم. :)